Marloes

Heerlijk buiten bezig zijn

Marloes Nas werkt nu anderhalf jaar als vrijwilliger op De Maartenshoeve en ze denkt er niet over om daarmee te stoppen. Sterker nog: dochter Hiske stelde zelfs voor om haar huidige baan aan de HAN in te ruilen voor een vaste aanstelling bij stichting CAP. “Want je hebt het hier zo enorm naar je zin.” Of Marloes dit advies van haar dochter gaat opvolgen valt nog te bezien. Maar dat ze het bij CAP naar haar zin heeft is zeker waar.

“Hiske rijdt nu alweer 3 jaar bij CAP. Ze is een echt natuurtalent met paarden. Gedecideerd en zeker van zichzelf zorgt ze ervoor dat de paarden doen wat ze moeten doen. Wat dat betreft kan ik nog veel van haar leren. Zelf wist ik weinig van paarden toen ik hier kwam. Ik was vaak veel te bescheiden en voorzichtig, waardoor de paarden zich vrij voelde om zich maar weinig van mij aan te trekken,” vertelt Marloes.

CAP helper

“Hiske werd al snel gevraagd om CAP helper te worden en dat beviel haar zo goed dat ook ik enthousiast raakte en me als vrijwilliger heb aangemeld. Nu werken wij samen een paar uur op de maandagmiddag en doen we allerhande klussen. De werkzaamheden zijn heel breed en variëren van helpen bij de lessen, het uitmesten van de stal tot aan meedraven in de bak als dat nodig is en de paarden naar het Hengstdal brengen. Als er met de koets gereden wordt, fiets ik mee om het verkeer in goede banen te leiden.”

“Werken met je hoofd, hart en handen.”

Marloes stichting CAP“Als je de hele dag met je hoofd werkt, is het superfijn om daar even uit te stappen en lekker buiten bezig te zijn en de handen uit de mouwen te steken. Dat maakt je hoofd leeg en geeft je energie. En dit is zo’n fijne plek om te zijn. Wat ik het allerfijnst vind is dat iedereen er hier toe doet. Iedereen, of het nu een vaste medewerker is of een vrijwilliger, je hier rijdt of als je werkt in de Dagbesteding… iedereen wordt op dezelfde manier behandeld. Niemand voelt zich meer of minder dan de ander. En zo hoort het natuurlijk altijd te zijn, maar ik zie helaas nog veel te vaak dat dit op heel veel plekken zeker nog geen normale gang van zaken is.”

De dieren staan centraal

“De onderlinge sfeer is bijzonder goed. We delen allemaal eenzelfde gevoel voor de paarden. Alles wat we doen draait om hun. Zij zorgen er per slot van rekening voor dat de kinderen die komen rijden hier kunnen leren, zich zeker voelen en tot rust kunnen komen. Het is heel anders dan op andere maneges, waar je vaak nog treintjes paarden in een bak ziet rijden. Hier is alles buiten en wordt er in kleine groepjes van maximaal 3 gereden onder strakke en professionele begeleiding. Je ziet iedereen die hier komt, of het nu voor (dagbestedings)werk is of om te rijden, opbloeien. Ik denk er dan ook zeker over na om mijn vrijwilligerswerk uit te breiden naar twee middagen in de week. Ik heb het hier zo naar mijn zin dat ik zelfs een oppas voor mijn kleine pup betaal om hier te kunnen zijn als vrijwilliger.”

Wil jij ook werken als vrijwilliger bij CAP?
Stuur ons een mailtje voor een eerste afspraak: we leren je graag kennen!

Je moet 16 jaar of ouder zijn om als vrijwilliger aan de slag te gaan. Ben je jonger dan 16 jaar, maar wel ruiter bij CAP? Dan kun je overwegen om net als Hiske CAP helper te worden.